Harley Davidson V-Rod Forum banner
1 - 10 of 10 Posts

·
Registered
24 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Hello all,

I`m new to this forum and new to HD and this is my first post:)
I`m sure this has been asked before, but I have tried to search for an answer but didn`t find it.

My question is this:

Do I have to drive the bike over a sertain speed before the ABS kicks in?
I just got the bike and tried the brakes at low speed maybe 10-15mph, and the wheels locked up when I pressed the levers fully.
Do I have an ABS problem?

Btw. the bike is a 2008 HD Night Rod Special (VRSCDXA)

Thanks for forgiving me if this has been asked before, and for replying to a neewbie :surrender

·
VRSC est -03
3,092 Posts
Welcome to 1130cc.
Norwegian: 2008 var det første året det ble tilbudt abs, da som ekstrautstyr for en sum
av ca 10000.- kr. Om du har abs skal den fungere ved hastighet ca 10km/t.
Et krav fra H-D er at det skal skiftes bremsevæske hvert 2 år, hvis ikke er det stor
risiko for at abs enheten ruster/setter seg. En dyr affære da skifte av bremsevæske på konvensjonell måte ikke løser problemet, du må dessverre inn til forhandler for å få
dette utført på en tilfredsstillende måte, med bruk av et verktøy ved navn Digital Technician Tool. Du vil der da få svar på om abs modulen må evnt. skiftes, en dyr historie...
Er det verdt det? Ja, abs kan berge både sykkel og fører ved akutt situasjon.

·
Registered
24 Posts
Discussion Starter · #3 ·
Secret viking language:
Hei Knut, og takk for svar. Jeg testet bremsene på vei inn i parkeringshuset, så det du sier at det er et lite håp om at det ikke er noe feil med ABS enda hvis hastigheten var under 10km/t ?
Ettersom sykkelen er ny for meg og selger ikke hadde noe historikk er det bare å få skiftet bremsevæsken fort som fy hvis det viser seg at ABS fungerer?
Jeg har ikke tatt oppkjøringen enda (3-uker igjen) så jeg tør ikke kjøre utenfor parkeringsområdet her, så det er litt vanskelig å få testet bremsene i høyere hastigheter forsvarlig. Er det noen metode man kan bruke for å teste ABS forsvarlig uten å totalvrake sykkelen på parkeringsplassen her?

·
VRSC est -03
3,092 Posts
Du bør komme greit fort opp i ca 20 km/t ved test. Bare sørg for å holde styret i rett frem
posisjon ved test, jeg gjør det dette med min Street Glide som er 100kg tyngre
problemfritt. Klem hendelen hardt inn, om abs modul er funksjon skal du kjenne det umiddelbart med lett pulsing/tilbakemelding i hendel. Test på grusvei er å foretrekke, lettere å "låse" forhjulet der...
Slipp bremsehendel før du stopper helt opp, lettere å holde kontroll på sykkel da.
Og ja, få skiftet bremsevæske asap, få skiftet væsken til clutchen også, en problemfri historie :)
Kjør forsiktig når du kommer ut på veien en dag, farlig hobby vi har...

·
"Vrod King"
922 Posts

·
Registered
24 Posts
Discussion Starter · #6 ·
Du bør komme greit fort opp i ca 20 km/t ved test. Bare sørg for å holde styret i rett frem
posisjon ved test, jeg gjør det dette med min Street Glide som er 100kg tyngre
problemfritt. Klem hendelen hardt inn, om abs modul er funksjon skal du kjenne det umiddelbart med lett pulsing/tilbakemelding i hendel. Test på grusvei er å foretrekke, lettere å "låse" forhjulet der...
Slipp bremsehendel før du stopper helt opp, lettere å holde kontroll på sykkel da.
Og ja, få skiftet bremsevæske asap, få skiftet væsken til clutchen også, en problemfri historie :)
Kjør forsiktig når du kommer ut på veien en dag, farlig hobby vi har...
Takk for svar Knut!

Jeg prøvde bremsene i litt høyere fart idag, samme resultat. Jeg begynner så se etter åpenbare feil som sikringer etc. Men så oppdager jeg fort at jeg ikke finner noen tegn til ABS i det hele tatt!? Bremseslangen fra håndbremsen ned til caliperne går direkte og ikke via en ABS modul, jeg finner heller ingen ting på bakremsen. Kun en sensor? Sitter en liten sak på bremserøret med en el-kontakt. Styres bremselyset av trykket i røret kanskje?
Der hvor sikringen til ABS skal sitte er det ingen sikring og det er heller ingen kabling bak dette sporet som tilsier at det skulle sittet en sikring der.

Her ser det ut til at selgeren av sykkelen har feilinformert i annonsen eller prøvd å lure meg.

Uansett, det jeg lurer på er om det er noen måte å definitivt avkrefte at det er ABS montert på denne sykkelen?

·
VRSC est -03
3,092 Posts
Hei.
Som nevnt i post var abs ekstrautstyr for 10k i sin tid, ble standard på europeiske H-D
litt inn på 2010 tallet.. Om det er på din sykkel skal modulen være plassert i front av
sykkel, over radiator. Sensorer skal da inngå som en del av hjulspacere med ledning
til hvert hjul. Ledning følger da bremseslange til hjul/ene. Bakre bremselys kontakt er å
finne mellom pedal og bakhjul som en del av bremserøret, bremselys kontakten til fremre bremse er å finne inne i bryterhus til hendel. Har du varsellampe for abs i speedometer?
Å ettermontere abs er nok ikke
hensiktsmessig, en dyr og omfattende prosess. Du burde ta kontakt med selger av
sykkel og kreve 5-6000 avslag for manglende komponent? Et lite tips er å få deg en
original H-D shop manual for din modell, er å finne for rimelig penge på ebay, bøker
er moms og tollfri ved import. Husk å koble til batterilader om sykkel står ubrukt
over 2-3 uker, alarm og startsperre tar strøm.

·
Registered
24 Posts
Discussion Starter · #8 ·
Hei igjen Knut,

Takk for fantastisk info, da er Clymer shop-manual er bestilt
Det finnes ikke spor etter ABS på min sykkel, selger har skrevet feil i annonsen og jeg har sendt et brev med forslag til konpensasjon for manglende ABS. Snakket med HD-Oslo og de sier det samme som deg at det er lite hensiktsmessig å ettermontere ABS, dyrt og vanskelig prosess. Batterilader(Ctek) har jeg kjøpt med en hurtigkobling slik at jeg ikke behøver å demontere noe for lading. Batteriet er nytt og sprekt.
Jeg skifter bremsevæske og clutch-væske i morgen(rakk ikke innom HD før stengetid idag) og da håper jeg sykkelen er klar for noen mil på veien i år.

Takk igjen for all hjelp knut! :)

1 - 10 of 10 Posts